Joulun historia

Rauhan, rakkauden ja perheen ja ystävien kanssa vietettävät lomat lähestyvät vastustamattomasti. Juuri tätä ihanaa aikaa seuraa valtava stressi, kiire ja paras lahjojen löytäminen.

Maagista joulua edeltävä aika ei kuitenkaan aina saanut tätä muotoa. Tämän päivän artikkelissa kerromme teille, mitä tapahtuu tämän upean ja rakastetun ajanjakson - joulukauden - historiasta.

Ensimmäinen tärkeä tekijä, jota emme saa mainita, on se, mistä tämä vuoden tärkeä ajanjakso todella tuli.

Joulua kuvataan sekoittumana eri uskonnollisiin, pakanallisiin ja muihin perinteisiin. Toisesta näkökulmasta joulu perustuu perinteisiin. Kuten muutkin juhlapyhät, ne liittyvät läheisesti uuden alkuun, muuten se ei ole sama jouluna. Joka vuosi vuosisatojen ajan joulua vietetään heti talvipäivänseisauksen jälkeen, joten jotain uutta seuraa, nimittäin kesäpäivänseisaus.

Mietitkö, miksi joulua vietetään muutama päivä talvipäivänseisauksen jälkeen, 24. tai 25. joulukuuta? Kristillisestä näkökulmasta joulun viettäminen liittyy Jeesuksen syntymäpäivään. Tämän hypoteesin ei kuitenkaan tarvitse perustua todellisiin tosiasioihin, koska tarkka päivämäärä ei ole tiedossa. Teorian mukaan kristityt valitsivat päivämäärän 25. joulukuuta edellä mainitun päiväseisauksen vuoksi. He valitsivat tämän päivämäärän pääasiassa auringonseisauksen vuoksi, josta aurinko alkaa nousta. Heille se merkitsi Vapahtajan tulemista. Toinen teoria on, että tämä päivämäärä valittiin ottaen huomioon pääsiäisen juhla. Jälleen, päiväseisaus seuraa 9 kuukautta päiväntasauksen jälkeen, jonka lähellä pääsiäistä vietetään. Kolmas teoria on, että kristityt pyrkivät kattamaan tuolloin erittäin tärkeät juhlapäivät, kuten vanhan persialaisen auringon jumalan Mitran kultin juhla.

Franciscus Assisilainen popularisoi syntymäkohtausten tekemiseen liittyvää perinnettä 10. vuosisadalla. Tämä kaunis tapa levisi salamannopeasti ympäri Eurooppaa. On olemassa useita symboleja väreissä ja kaikki liitokset, joita on käytetty ja käytetään edelleen syntymäpaikalle. Se on syntymäpaikka, joka on koristeltu lehdillä, muratilla tai jopa mistelillä. Värit, kuten punainen, vihreä, kulta, edustavat verta ja ikuista elämää. Kolmen kuninkaan pienelle Jeesukselle antamat lahjat symboloivat iankaikkista elämää.

Ja mitä se tarkoitti? Misteli koristelu tulee muinaisista eurooppalaisista myytteistä ja kansanperinnöstä. Kun kasvilla on tyypillisiä valkoisia marjoja ja pari suutelee tämän erinomaisen kasvin alla, yksi marjoista katkeaa hedelmällisyyden merkkinä.

Jos sanotaan joulu, arvokkain elementti tulee heti mieleen. Elementti on puu, joka liittyy sen koristeluun. Erittäin suosittu puiden koristelu on peräisin 700 -luvulta ja tulee pakanallisesta puiden palvonnasta. Sv. Boniface julisti, että tammien sijasta tulee palvoa kuusta , jonka spitz osoittaa taivasta ja kuusen muoto muistuttaa Pyhää Kolminaisuutta.

Termi joulukuusi , joka on erittäin kaiku jopa 2000 -luvulla, ilmestyi vasta 1200 -luvulla - erityisesti 1800 -luvulla. Joissakin osissa maailmaa joulukaktusta ja muita kasveja käytetään myös joulukoristeina.

Valot, jotka ovat myös ominainen osa joulua, ovat Jeesuksen symboli - maailman valo. Tiedämme kuitenkin historiasta, että tuli on aina ollut päiväntasauksen juhla. Tällä koristuksella, joka on erittäin suosittu monien keskuudessa, on, kuten jo mainittiin, paljon suurempi ja syvempi merkitys kuin vain järjetön ja liioiteltu sisustus talosta tai talon ulkopuolelta.

Joululaulut ja laulut ovat yhdistelmä kirkon lauluja ja kansanlauluja. Suosio ja suosio kasvoivat ja alkoivat kasvaa nopeasti 1800 -luvulla. Tänä aikana ihmiset alkoivat yhdistää kaikki yhteydet ja syvemmän sosiaalisen merkityksen. Tähän päivään asti kohtaamme joululauluja, joita kuullaan kaikkialla, vähintään kuukautta ennen tätä maagista aikaa. Tämä markkinointiliike liittyy kuluttamiseen, jota kohtaamme. Näille kappaleille ominaiset tarttuvat melodiat ovat suosittuja monien keskuudessa ja siksi ne voivat hidastaa meitä, rauhoittaa meitä ja ostoskeskuksissa voimme siten viettää paljon enemmän aikaa - kasvatamme kauppiaiden liikevaihtoa.

Ja entä lahjat? Monet uskovat, että lahjojen symboliikka tulee Raamatusta, kun kolme kuningasta saapuvat Betlehemiin. Mutta totuus on toinen. Lahjojen antamisen symboliikka seuraa muinaisen roomalaisen Saturnalia -loman perinnettä Saturnuksen jumalan kunniaksi. Lahjojen sisältö on kuitenkin ollut samanlainen kuin nykyään vuosisatojen ajan. Ajankohtaisia aineellisia asioita. Lapset löysivät puun alla usein muovilelujen sijasta leluja, jotka on valmistettu laadukkaammista materiaaleista, kuten puusta.