Kypros ja sen tuholaiset

Tuholaiset

Olet huomannut, että Kypros menettää yhtäkkiä elinvoimaa, ei näytä terveeltä, ruskealta ja sen asteikot ja kokonaiset oksat kuivuvat. Syynä eivät kuitenkaan välttämättä ole sairaudet, vaan eläinten tuholaiset. Kypros voi olla saastunut erilaisilla tuholaisilla, jotka loistavat muita Kyproksen perheen lajeja. Myös Cyprušteky, Tuje, Borievky hyökkäävät heidän kimppuunsa.

Lykokaz tujový

Kasvukauden aikana Kypros esiintyy luonnollinen ruskeaa a kuivaus sivuhaaroja. Mutta se on vain esteettinen ongelma, jonka voimme helposti ratkaista poistamalla kuivat osat. Kuitenkin samanlainen oire voi merkitä tuholaisen - Lykokazu tujový - hyökkäystä.

Tämä kovakuoriaisen runko on lieriömäinen, ruskeanmusta ja sen pituus on max. 2 mm. Sen toukat kehittyvät kuoren alla. Erityisesti viime vuosina kaikkia Kyproksen suvun puumaisia kasveja on hyökätty enemmän maassamme. Se hyökkää vanhoja tai muuten heikentyneitä puita vastaan. Kuoren alla se poraa puuhun, jossa se luo tyypillisiä tunneleita, minkä seurauksena saastuneet oksat kuolevat. Lycokaza (lykokazut) esiintyy erityisesti kuumana ja kuivana kesänä. Näiden tuholaisten poistamiseksi on suositeltavaa suorittaa 2 suihketta (14 päivän välein) sopivalla hyönteismyrkyllä .

Mínerka tujová (tšekkiläinen molovka)

Se on perhonen, joka kasvaa noin 6 mm: n kokoon. Se on harmaa, jossa on ruskeita ja harmaita pisteitä. Sen toukat tunkeutuvat Kyproksen asteikolle ja "ohittavat" versot, minkä seurauksena versot johtavat ja kuivuvat. Se rikkoutuu helposti. Jos tämä tuholainen hyökkää toistuvasti voimakkaasti nuoren Kyproksen kimppuun, se voi kuolla. Näitä perhosia vastaan olisi käytettävä suojaa niiden parveutumisen jälkeen - kesäkuussa. Biotekniikan teknisiä hyönteismyrkkyjä käytetään estämään perhosten kypsymistä eivätkä vahingoita ympäristöä. Poistamme ja poltamme tartunnan saaneet osat.

Katajan kilpi

Tämä tuholainen on mato. Sille on ominaista suuri vastustuskyky ja kyky selviytyä saastuneista kasveista. Naaraita suojaavat valkoiset kilvet, joiden halkaisija on noin 1,5 mm, urokset ovat vielä pienempiä. Tyypillinen merkki siitä, että Kypros on saastunut tällä nisäkäsloisella, on se, että siihen muodostuu puuvillapuffia . Kasveissa, joilla on voimakas kilpirauhasen esiintyminen, yleinen tila heikkenee, kasvu hidastuu. Asteikot muuttuvat keltaisiksi, versot ja koko oksat kuivuvat. Tämä johtuu suuresta määrästä mehuja.

On tarpeen ryhtyä toimiin tätä tuholaista vastaan mahdollisimman pian. Poista tartunnan saaneet osat ja laimenna merkittävästi koko kasvi. Ruiskutamme toistuvasti hyönteismyrkkyillä. Näiden matojen runko on peitetty suojaavalla vahakerroksella, joten suihkeeseen on lisättävä kostutusainetta. On suositeltavaa toistaa suihkutus useita kertoja noin 10 päivän kuluttua.

Punkit

Tämä ärsyttävä tunkeilija voi hyökätä myös Kyproksen kimppuun. Punkit ovat pieniä punertavan värisiä hämähäkkejä. Kyproksen saastuneiden alueiden asteikot haalistuvat vähitellen ruskeiksi. Tämä tapahtuu asteittain kruunun sisäpuolelta ulkopuolelle. Asteikot ovat pölyisiä ja kasvin kärsiville osille muodostuu hieno seitti. Hämähäkinverkossa on punkkien munia. Punkki on nisäkästuhooja ja sen vaikutukset ilmenevät vaurioituneiden asteikkojen putoamisesta, kasvin heikoista kasvusta ja yleisestä epäterveellisestä ulkonäöstä. Jos vakava uusiutuminen tapahtuu, nuorempi Kypros kuolee.

Tällaisen saastuneen puun pelastamiseksi on tarpeen poistaa saastuneet osat, laimentaa kruunu kokonaisuudessaan. Irrotetut osat on tuhottava. Kemiallinen käsittely toistetaan 10–14 päivän välein akaasiliuoksilla .

Ammattimaiset jäljitelmät sypressistä

Kypros sekä kataja- ja sypressikasvit sopivat viljelyyn bonsai -muodossa. Menestyminen tällä alalla vie kuitenkin paljon aikaa - muurahaistyön hedelmiä ei tule useisiin vuosiin. Kasvattajalla on oltava huomattavaa kokemusta ja suurta kärsivällisyyttä. Tulos ei kuitenkaan välttämättä ole vaaditulla tasolla. Myös kasvien keinotekoisten jäljitelmien valmistajat ja valmistajat käyttävät suuren osan tuotannostaan bonsai -valmistukseen. Kiinnostunut osapuoli valitsee varmasti laajan valikoiman eri kokoisia havupuu -bonsoja. Havupuu -bonsai -jäljitelmiä muodostuu pääasiassa jäljittelemällä erityyppisiä mäntyjä . Niiden tarkka muotoilu ja esteettinen harmonia käytettyjen kukkaruukkujen kanssa takaavat, että niistä tulee erittäin tehokas lisä nykyaikaiseen elämään. Valmistetaan myös bonsai -jäljitelmiä , jotka on tarkoitettu sijoitettavaksi ulkona käyttämällä kestäviä materiaaleja. Kaikilla kasvien ammattimaisilla jäljitelmillä on kuitenkin yksi yhteinen piirre - ne ovat käytännössä huoltovapaita.